trudnoca_smanjite_unos_kave

Kofein je stimulans koji možemo naći u mnogim pićima i namirnicama, čak i u nekim lijekovima. Pri spomenu kofeina, većinu nas asocira upravo na kavu. Male količine kofeina su bezopasne na trudnice, međutim neke studije pokazuju da visoki unos kofeina može povećati opasnost od pobačaja ili preuranjenog poroda. Međutim, sve se temelji na pretpostavkama, jer čvrstog dokaza da kofein može uzrokovati probleme u trudnoći. Najpoznatiji proizvodi koji sadrže kofein su kava, čaj, koka-kola, čokolada i energetski napici. Crna ili „turska kava“ sadrži najveću koncentraciju kofeina, dok recimo čokolada sadrži vrlo male količine kofeina. Za trudnice se ne preporučuje unos veći od 300 mg kofeina, to odgovara količini od dvije šalice kave.


Mnoge trudnice, posebno u prvom tromjesečju osjete odbojnost prema kavi, jer ona zna biti uzrok žgaravice. Lijekovi protiv bolova, migrene, prehlade sadrže kofein, te bi trudnice u pravilu trebale izbjegavati tu vrstu lijekova bez savjetovanja sa svojim liječnikom. Treba se imati na umu da također mnogi biljni pripravci sadrže kofein (npr. guarana) , a istovremeno na često nije deklarirano točno o kojoj se količini kofeina radi.

Male količine kofeina ne smanjuju šanse za začeće i većina znanstvenih studija ukazuje da kofein ne utječe na plodnost ukoliko se konzumira u razumnim količinama. Međutim ukoliko se konzumiraju veće količine od preporučenih mogući su poteškoće pri začeću. Također prekomjeran unos kofeina može uzrokovati pojačan rad srca, povišen tlak, nesanicu, drhtanje ruku i anksioznost.

Kofein nema nutritivnu vrijednost, te je stimulans koji uzrokuje nesanicu, nemir i glavobolje, što može predstavljati stres za nerođeno dijete . Također stimulira sekreciju želučane kiseline što uzrokuje žgaravicu i istovremeno je diuretik te potiče izlučivanje vode i kalcija iz organizma koji su bitni u trudnoći. S obzirom na sve ove razloge, trudnice i dojilje trebaju ograničiti unos kofeina.

Količine kofeina u hrani i napicima:

Kava crna (2,5 dl) – 137 mg
Kava, instant (2,5 dl) 76 mg
Kava, espresso (0,6 dl) 40-70 mg
Kava bez kofeina – 1-8 mg
Čaj (2,5 dl) – 35-175 mg
Zeleni čaj (2,5 dl) – 8-30 mg
Coca cola (3 dl) – 37 mg
Energetski napitci (2,5 dl) -30-87 mg
Topla čokolada (2,5 dl) – 5-8 mg